dilluns, 11 de gener del 2010

Camins d'oli

Vaig aparcar davant de la Cooperativa. Quatre passes i vaig trobar una taula parada, d’on vaig picar unes olives arbequines. Vaig agafar un crostó de pa, que ja estava tallat, i el vaig anar a torrar al costat de l’esquelladora d’ametlles. El vaig oliar, vaig prendre un tall de botifarra negra i vaig pegar mossada. El Jaume, que acabava de de rostir una altra remesa de vianda, va afegir-hi una llenqueta de cansalada. Definitivament, semblava que només hagués anat a Sarroca a esmorzar.

Havia anat a Sarroca no només a esmorzar. Volia participar dels Camins d’or líquid, una iniciativa del Consell Comarcal del Segrià que consistia en donar a conèixer el patrimoni oleícola dels pobles del Segrià Sec –també coneguts com Garrigues històriques. Prèviament el camí havia passat per Torrebesses, Alcanó, Aspa i Maials, i posteriorment havia de fer cap a Alfés, Sunyer i Llardecans.
Vaig trobar molt instructiva la visita a la Cooperativa, on el Filella ens va explicar el procés d’elaboració de l’oli d’oliva verge extra. I em va sorprendre la demostració de cuina a càrrec de la Roser i el Pere, de l’Escola d’Hoteleria de Lleida, perquè van combinar l’oli amb aliments com la poma o la taronja.

Vaig pensar que tot plegat servia per promoure i donar valor afegit al nostre oli. Que era una via paral·lela a la que havien obert, feia uns anys, el Consell Comarcal de les Garrigues i la Fira de l’Oli de les Borges Blanques. I que, per sobre de tot, situava al mapa uns pobles arraconats, que no són ni d’aquí ni d’allà, que massa sovint es fan visibles quan hi ha desgràcies, quan pateixen, quan reclamen, quan demanen ajut.

Els Camins d’or líquid demostren que els nostres pobles es poden donar a conèixer pel que fan, pel que tenen, pel que poden oferir, pel que són. En els temps que corren, semblants iniciatives reconcilien les institucions amb els ciutadans. I això és d’agrair. Tant de bo l’any que ve puguem tornar a fer aquest camí.


7 comentaris:

  1. Aquest proper dissabte 16 de Gener, els camins d'or líquid passen per Alfés, on també hi haurà un esmorzar, ruta per coneixer curiositats del poble i un mercat de productes tradicionals. Hi esteu tots convidats...

    ResponElimina
  2. Sembla una iniciativa molt bona però l'administració trobo que n'ha fet poc ressó tot i que veig que la sala estava plena. Crecq eu aquest és el camí.

    ResponElimina
  3. Jo estaré dormint la mona, perquè a Sarroca és festa major... Que us ho passeu molt bé, Tumateixa!

    Oriol, suposo que de cara a properes edicions es milloraran moltes coses i faran d'aquesta ruta una cosa encara més bona.

    ResponElimina
  4. L'oli verge extra que fem a Catalunya necessita més impuls i més promoció amb actes com aquest que lliguin gastronomia i agricultura. I persones com tu que ho expliquin amb sensibilitat.

    ResponElimina
  5. Ei Ignasi! Jo només vinc a dir-te que tard, però finalment vaig fer una de les receptes.
    Vaig fer el fricandó pel sopar de la nit de Nadal, a la manera com l'explicava el llibre i..., mmmm..., va ser un èxit! :)

    ResponElimina
  6. No vas fer cap foto, Trini? Si és així, tinc un llibre per a tu, perquè al concurs no va participar ningú...

    ResponElimina
  7. Doncs no en vaig fer cap, precisament perquè ja havia passat el temps del concurs (catxins...) Però com t'he dit, ja en vaig tenir prou amb els resultat, un èxit total! I la recepta ja me la he imprimit per a altres cops.
    Gràcies Ignasi. :)

    ResponElimina